Századunk Alapítvány


Beszámoló a Népszabadság 2012. december 4-i számában

Beszámoló a Népszabadság 2012. december 4-i számában




Szebelédi Rita tanárnő, tanítványával

Szebelédi Rita tanárnő, tanítványával, Nádházi Kirával

Lezárult a pályázat


December másodikán, az eredményhirdetéssel lezárult a Kérdezd a Nagyit! címmel meghirdetett pályázatunk.
Az első díjat a zsüri megosztotta Palotás Zsuzsanna (Móricz Zsigmond Gimnázium) és Nádházi Kira (Barcsay Jenő Általános Iskola) pályamunkái között. A második helyen Eliassen Nóra és Vendl Angelika (mindketten a Barcsay Jenő Általános Iskola tanulói) végzett.
Gratulálunk a nyerteseknek és köszönjük munkájukat!
Ugyancsak köszönjük a diákokat felkészítő Szarvas Rita (Móricz Zsigmond Gimnázium) és Szebelédi Rita (Barcsay Jenő Általános Iskola) tanárok segítségét!

Az összes pályázat megtekinthető a Pályázat menüpont alatt.




Pályázati felhívás

a Századunk Alapítvány
a Magyarországi Szülők Egyesülete

a Történelemtanárok Egylete

A Nagyi és a történelem című közös projektje keretében pályázatot hirdet

13-16 éves fiataloknak

Kérdezd a Nagyit! címmel

a pályázat témája:

A családi pihenőnap
Megkérdezted már a nagyszüleidet, hogy mit csináltak vasárnap, amikor gyerekek voltak?
Mikor volt együtt a család? A nagyszüleid szülei, vagyis a dédszüleid mivel töltötték a
pihenőnapot? Akkor is dolgoztak? Szórakozni mentek? Kirándultak? Templomban voltak?
Vendégül látták a család többi tagját, vagy a barátokat? Mit csináltak a szülők és mit a
gyerekek? Volt közös programjuk?

A pályázat feltételei:
A pályázatot 13-16 éves fiataloknak hirdetjük meg,
de örömmel fogadjuk fiatalabb és idősebb érdeklődők pályamunkáit is
– az elbírálásnál figyelembe vesszük az életkort.

A pályázatot október 13-án, szombaton hirdettük meg a P’art Moziban.
Akik a nyitórendezvényen nem tudtak részt venni, azok is pályázhatnak, és a továbbiakban
számukra is hasznos információkkal szolgálunk, megkönnyítjük az első lépéseket.
Bay Éva tv-bemondó az érthető beszédhez ad tanácsokat azoknak, akik hangfelvételt vagy
filmet készítenek. A filmkészítőket az operatőri munkába vezeti be Marczali László, a
Magyar Televízió vezető operatőre. Az interjúkészítéshez, a beszélgetéshez, a beszélgetés
feldolgozásához Kereszty András, a Magyar Újságírók Szövetségének volt elnöke ad
segítséget.
Az időpontokról a 26/310-563-as telefonszámon kaptok tájékoztatást.

Pályázhatsz
filmmel – minimum 2 perc (felső határt nem szabunk, a filmet nyugodtan elkészítheted a
mobiloddal),
írásban – minimum 1500 karakter (esetleg 1-2 fotóval)
hangfelvétellel – minimum 2 perc

A pályázat díjazása:

értékes tárgyjutalmak
e-könyvcsomag

Ha kérdésed van, örömmel várjuk, és szívesen válaszolunk szóban és írásban is!
06 20 58 56 186
26/310-563
e-mail: szazadunk@gmail.com

a honlapunk, ahol többet tudhatsz meg rólunk és a projektről:

www.szazadunk.shp.hu

Programjainkra szeretettel várunk minden érdeklődő diákot, tanárt és szülőt!





A nagyi és a történelem

Emlékek tükröződése a családban és a közvetlen környezetben projekt


Európa és különösen Közép-Kelet-Európa története a 19. század közepe óta a nemzetek és etnikumok konfliktusainak története. Szüleink, nagyszüleink nemzedékei is forradalmak, háborúk, válságok, rendszerváltozások közepette élték le az életüket.
Van egy régi magyar vicc az öreg Kohn bácsiról, aki az Osztrák-Magyar Monarchiában született, élt Csehszlovákiában, Magyarországon, a Szovjetúnióban és Ukrajnában, miközben ki sem tette a lábát Munkácsról.
Minden bizonnyal másképpen élte át az első világháborút lezáró békeszerződést, a harmincas és negyvenes évek szovjet politikáját, a második világháborút, vagy a peresztrojkát, mint ahogyan ezeket a jelenlegi, hivatalos magyar, szlovák vagy ukrajnai álláspont értékeli. Kohn bácsi élete meglehetősen különbözött magyar, orosz és ukrajnai szomszédai életétől. Most pedig az unokáik ugyanabba az iskolába járnak, ugyanazokból a tankönyvekből ugyanazok a tanárok tanítják nekik a történelmet – otthon pedig a szüleik és a nagyszüleik elbeszélésein keresztül mindnyájan különböző képet kapnak az elmúlt nyolcvan évről.
Bár a történelem tanúinak visszaemlékezései nagy számban rendelkezésre állnak, nem kis részük még az interneten is hozzáférhető, a tanároknak és a szülőknek mégsem könnyű feladat elmagyarázni gyermekeiknek, hogy mennyire mást jelenthet ugyanaz az esemény két embernek, két családnak, és hogy az egyén igazsága milyen nagy mértékben függ anyagi, társadalmi és kulturális helyzetétől.
Az 1991-ben létrehozott Századunk Alapítvány a múlt, elsősorban Közép-Kelet Európa múltjának alapos megismerését, a politika, a gazdaság, a kultúra, a művészet, a telekommunikáció különböző területein kiemelkedő szerepet játszó személyeknek a történelem tanúiként való meghallgatását és megörökítését tűzte ki célul. Az alapítvány támogatta a kilencvenes évek elejének nagy sikerű történelmi tévé-filmsorozatát, a Századunkat.

Ilyen előzmények után az alapítvány napjainkban európai szintre emelte tevékenységét. A Nemzedékek közötti szolidaritás európai évében, az Európai Szülők Társaságával, és annak magyar szervezetével, az ESZMÉ-vel (Európai Szülők Magyarországi Egyesülete) új programot indított, amely a szülők és nagyszülők nemzedékeinek személyes élményeire és tapasztalataira támaszkodva a fiataloknak kíván segítséget nyújtani a múlt sokoldalú megközelítéséhez. A projekt fő célja, hogy keretet adjon a múlt különböző szempontú megközelítéseihez, hogy megtalálja az adott helyzetre vonatkozó különböző reflexiók közös nevezőjét. Az alapítvány szándéka egybeesik az EUROCLIO „Az emlékek tükrében – avagy mit tehet a történelemtanítás, hogy emlékeink közkinccsé legyenek” című programjával.

A Századunk Alapítvány, az EPA és az EUROCLIO, illetve nemzeti tagszervezetei egyesült erővel dolgoznak egy közös adatbázis kiépítésén, hogy a tanároknak és a szülőknek olyan módszereket tudjanak kínálni, amelyek segítségével a gyerekek közelebb kerülhetnek az elmúlt évtizedek történelmének megértéséhez, ezen keresztül egymáshoz és az európai megbékéléshez is.

a Projekt résztvevői:

ESZME (Európai Szülők Magyarországi Egyesülete) – az EPA (European Parents Association) tagja
TTE (Történelemtanárok Egylete) - az EUROCLIO (European Association of History Educators) tagja
Századunk Alapítvány (Our Century in Central Europe Foundation)

a Projekt célja:

* a gyerekek örökítsék meg nagyszüleik élményeit videó felvételeken vagy/és hangban, írásban, a személyes történelmük részeként
* az alkotások egyenként 2-3 perces hosszúságúak, egy konkrét élménnyel, kérdéskörrel foglalkoznak, kis, intakt egységekben
* akár az iskolában, a tanításban is felhasználható segédanyag létrehozása

a Projekt eredményeként:

* a gyerekek áttekintést kapnak saját családjuk és társaik családjának történetéről, közös élményként élik át az információk megszerzését és feldolgozását
* a generációk közti érzelmi kapcsolat erősödik (vagy éppen létrejön)
* a generációk közti információáramlás erősödik (nincsenek tabuk, elhallgatott korszakok)

a Projekt időszerűsége:

2012 generációk közötti szolidaritás éve
2013 az európai állampolgárok éve
2013 április Erfurt, Reflecting Remembrance konferencia

A Projektet az EPA (European Parents Association), a Történelemtanárok Egylete és a Századunk Alapítvány közösen prezentálja az EUROCLIO (European Association of History Educators) 2013. április 8. és 12. között megrendezendő konferenciáján a németországi Erfurtban. A huszadik alkalommal megrendezendő kongresszus a Reflecting Remembrance címet viseli és a visszaemlékezés témáját járja körül. A visszaemlékezés, a megemlékezés a nyilvánosság számára akkor bír hírértékkel, ha éppen valamely emlék-nap, vagy politikai vita miatt előtérbe kerül. A múltidézés része az oktatásnak is. De a diákok számos „nem hivatalos” helyzetben is szembesülnek a múlttal: lakókörnyezetükben, családjuk, ismerőseik körében. Ha az ifjúság képes arra, hogy elemezze, vagy egyszerűen csak megörökítse azt a sokszínűséget, azt a sokféle megközelítési módot, amely a legkülönbözőbb, sokszor egymással ellentéte, ütköző emlékeket jellemzi, akkor ez fontos lépés lehet a felelős polgárok nevelésének irányában.
Az erfurti konferencia hidat kíván verni elmélet és gyakorlat, múzeum és iskola, a társadalom és az egyén között. Az EUROCLIO hálózata – különböző más szervezeteken keresztül – 25 ezer történelemtanárral képes kapcsolatba lépni, akik évente 5 millió diákot tanítanak.
Az Európa Parlament rendkívül aktív módon dolgozik azon, hogy az Európai Emlékezet minél nagyobb jelentőséget kapjon az Unió Bizottságában. Az EU Citizenship Programme keretében számos projekt és szervezet kapott támogatást arra, hogy vitát és párbeszédet folytasson Európa sötét múltjáról. Most, amikor tíz volt kommunista ország tagja lett az EU-nak nagyon izgalmas témák kerültek a felszínre. Hogyan birkózik meg Európa a múltjával? Mondani se kell, hogy Németország tökéletes hely ezen kérdések megvitatására.
A konferencián több alkalom is kínálkozik arra, hogy az EPA, az TTE és a Századunk alapítvány prezentálja a Reflecting Remembrance in the Family and in the Neighborhood projectet.

a Projekt célközönsége:

* szülők, tanárok, civil szervezetek

* a Projekt nem az iskolákra koncentrál, de a tanításban is felhasználható segédleteket ad


a Projekt pillérei:

* a Projektben résztvevő országok, szervezetek képviselőinek éves találkozója, ahol a résztvevők személyesen is megismerkednek, az addigi munka értékelésén kívül új célokat is kitűzhetnek.

* vonzó vízió: jó hangulatú nemzetközi fesztivál, a gyerekek filmjeinek folyamatos vetítésével, erős médiavisszhanggal.
* a fesztiválnak helyet adó város(ok) is érdekelt(ek) a sikeres lebonyolításban, ez anyagilag is megkönnyíti a szervezést.


a Projekt tevékenysége céljai érdekében:

* multiplikátor-képzés keretében megtanítja a célközönségnek, az érintett felnőtteknek, hogy mit tanítsanak a gyerekeknek: kérdezéstechnika, szakmai fogások, stb.
* többnyelvű honlapot hoz létre és működtet, amely részben a képzést szolgálja, részben megjelenési lehetőség a gyerekek által elkészített munkáknak
* módszertani segítséget ad a személyes történelem írásbeli vagy/és vizuális vagy/és auditív feldolgozásához, a honlapról letölthető szakmai anyagok formájában vagy/és webináriumi formában
* facebook-oldalt hoz létre, amelyen a Projekttel, a gyerekek munkájával, a nagyszülők emlékeivel kapcsolatos kommunikáció zajlik
* biztosítja (részben) a személyes történetek megörökítéséhez, felvételéhez szükséges eszközöket, amelyekre a gyerekek pályázathatnak

a Projekt olyan tematikát választ és olyan struktúrát hoz létre, amelyhez
* valamennyi európai ország kapcsolódni tud (a gyerekek által alkotott filmek minden érintett ország nyelvén feliratozhatók)
* eldöntendő: időben vertikális (pl. 1949-1955) vagy horizontális (pl. az 1961 szeptemberéhez kötődő emlékek), esetleg eseményhez (pl. Holdra szállás) vagy témához (lakodalmi ebédek) kötődő struktúrát kövessen a Projekt, vagy ezek a szempontok párhuzamosan futhatnak benne
* eldöntendő: az „érzékeny” történelmi eseményeket egyelőre kerülje a Projekt témaválasztása vagy éppen állítsa őket előtérbe (előbbi melletti érv: a Projekt saját dolgát nehezíti meg, ha túl korán konfliktusokat generál, utóbbi melletti érv: a tolerancia tanulása nehezen képzelhető el konfliktusok, különböző nézetek kulturált(!) ütköztetése nélkül)

a Projekt tárgyiasult végeredménye lehetne egy oktatási segédanyag


* * * * * *



Az Emlékek tükröződése a családban és a közvetlen környezetben projekthez kapcsolódó



Századunk-tábor

2012. őszén a Századunk Alapítvány kis csoportos hétvégi foglalkozást szervez, a Projekt résztvevőinek bevonásával, gyerekeknek és szülőknek, tanároknak, ahol a Projekt elemeit tesztelik, hogy áprilisra pilot szinten működő Projekt álljon rendelkezésre
A Századunk Alapítvány 2012. őszi táborának programja:

1.
a. a tábor helyszíne:
b. a tábor ideje: 2012. október 13 szombat és november 24 szombat, kb. 10-14 óráig
október 13.,első alkalom: a projekt ismertetése, első kérdéskör ismertetése, technikai eszközök használata, bemutató interjú, gyerekek egymás közötti próbainterjúja, ezek tapasztalatainak összegzése, felkészítés az elképzelhető konfliktusok megoldására
november 24., második alkalom: az elkészült filmek levetítése, közös megbeszélése, értékelése, a legjobbaknak díjak átadása

2. résztvevők köre:

3. oktatók és zsüri:
Salamon Eszter - a projektről
Miklósi László - a történelemről
Kereszty András - az interjúkészítésről, konfliktuskezelésről
Marczali László (operatőr) - a technikai eszközök használatáról
Bay Éva (tv-bemondó) - az érthető, szép beszédről
szentendrei helytörténész - a lehetséges interjúalanyokról, Szentendre múltjáról

4. a legjobb alkotásokat készítők jutalma:

5. források a tábor támogatására:

6. a média bevonása, tájékoztatása a tábor előtt, alatt és után



új hír
- 2011.08.16.

hozzáadása


szazadunk@gmail.com